V okviru akcije Tom potuje, otroke obiskuje smo svetovalne delavke Katja, Veronika in Nives z učenci 4. in 7. razreda izvedle delavnice.

Namen delavnice je ozavestiti pomen pogovora in socialne mreže – reševanje težav se začne s pogovorom, s tem, da se nekomu zaupaš. Znotraj delavnice je predstavljen tudi TOM telefon kot eden izmed možnih virov pomoči.

UTRINKI Z DELAVNIC – SEDMOŠOLCI

Večina sedmošolcev pozna TOM telefon kot vir pomoči v stiskah. Na šoli so opazili TOM kotiček, niso pa še klicali na TOM telefon.

V pogovoru smo z učenci ozavestili pomen prijateljev, družine oz. socialne mreže. V medosebnih odnosih je zelo pomembna komunikacija aktivnega poslušanja, konkretne primere so učenci prepoznavali v analizi videoposnetka.

Učenci so z radovednostjo spremljali informacije o TOM telefonu: zakaj in kdaj lahko pokličeš, kaj pomeni zaupnost in anonimnost, kdo in kakšni so svetovalci in kaj pomeni biti prostovoljec.

Zelo zanimivo jim je bilo poslušati zvočni posnetek, v katerem so konkretno slišali, kako se začne pogovor, kako  svetovalec pozdravi in sprejme mladostnika klicatelja. V dveh razredih smo izvedli tudi igro vlog med svetovalcem in klicateljem.

Učenci po delavnici vedo, da lahko kontaktirajo TOM telefon preko treh različnih kanalov: telefonsko svetovanje, E- pošta in spletna klepetalnica ob določenih urah, kanali so jim bili tudi konkretno predstavljeni. 

 

Na delavnici so učenci anonimno na listke napisali vprašanja/teme, o katerih si ne upajo spregovoriti ali se pogovoriti s starši ali s kom odraslim:

  • Najbolj jih bremenijo OCENE, ŠOLA: Ne da se mi hodit v šolo, saj bi bilo fino brez ocen. Domače naloge. Pretežka ocenjevanja. Slabe ocene. Strah pred ocenami. Moji starši pričakujejo, da imam 4 in 5, ampak imam pri nekaj predmetih dve. Najbolj me spravijo v stres ocene. Največja težava so ocene, ker predstavljajo našo prihodnost, samo kdaj nam starši rečejo, naj se ne sekiramo za oceno, a je težko. Ko se kregamo, ker dobim slabo oceno in se jezijo name, ker mi gre slabo v šoli, se po cele dneve učim in nimam časa za svoje hobije in vsak dan se jokam zaradi tega.
  • Starši: Bojim se, da bom v šoli dobila slabo oceno in da me bodo doma starši kregali ali bodo razočarani nad mano. Pred vsakim ocenjevanjem me je strah, da bom dobila slabo oceno in bodo starši jezni mane, čeprav me imajo zelo radi.
  • Učenje: Matematika mi ne gre, ne vem, kako lahko izboljšam učenje matematike.
  • Učitelji: Zakaj so učiteljice tako stroge. Ne zdi se mi fer, da učitelji popuščajo, če se kdo joka za slabo oceno. Nekateri učitelji imajo rajši nekatere učence. Nekateri učenci imajo preveč ugodnosti. Učitelji ne ocenjujejo pravično. Nekateri učitelji pričakujejo čisto preveč.
  • V šoli sem manjkala 1 mesec, potem pa še cel drug mesec nisem mogla vključit v sistem in najti nove prijateljice.
  • Pričakovanja drugih: Ne dosežeš pričakovanj drugih. Skrbi me za ocene, saj nekateri učitelji veliko pričakujejo in gledajo samo na svoj predmet.
  • Medosebni odnosi: Kaj narediti, če si drugi izmislijo nekaj o tebi in potem to govorijo drugim, potem pa se vsem zameriš. Veliko se kregamo s sošolkami, nekatere so nesramne. Da so me sošolci odrivali stran za brez veze, so islamofobi – zato, ko se kregamo, vedno uporabijo kaj na to temo
  • Velikokrat se počutim zelo slabo in skoz se mi vrti, samo ne vem zakaj. Pa občutek imam, da sem predebela.
  • Prijatelji: Da te prijatelj izda in ti govori za hrbtom. Prijatelji mi lažejo. Kako rešiti sporo med prijatelji. Začela sem izgubljati veliko prijateljev.
  • Nasilje: Da se nekateri bojijo sošolcev zaradi nasilja.
  • Samopoškodovanje: Režem se.
  • Ljubezen: Mi skoz težijo z enim fantov, v katerega sem. Mojemu najboljšemu prijatelju je všeč ista punca kot meni, ponavlja za mano. S punco se večkrat kregava.
  • Dolgčas mi je.
  • Problemi s sorojenci: Moj bratec v družini dobi več od mene – mogoče, ker je mlajši? Nadležen mlajši brat. Ali imajo mame res najraje mlajše otroke?
  • Zakaj mi mami ne dovoli biti toliko na telefonu?
  • Zdravje: Skrbi me za svojo operacijo. Zlom kosti.
  • Skrbi me za svojo generacijo: delajo slabe stvari.
  • Ful nerada berem, pa moram brati.
  • Slab občutek, ko nekaj narediš in veš, da ni prav.
  • Zakaj se nekateri drogirajo.
  • Obvezni izbirni predmeti.
  • Včasih me je strah biti iskrena.
  • Zelo velikokrat jokam, pa se ne morem pomiriti.
  • Strah pred govornimi nastopi.
  • Pred vsakim ocenjevanjem me je strah.
  • Samovšečne punce, ki so tečne, ki mislijo, da so kul.
  • Več počitnic.
  • Kako bi bili pripravljeni pomagati v primeru spolnega nasilja.
  • Ne morem se skoncentrirat in šola je vedno težja.

 

Številna napisana vprašanja in teme bomo predali svetovalcem in na ta način pomagali TOM-u, da bodo lahko na svoji spletni strani pisali več o temah, ki so pomembne za otroke in mladostnike.

Učenci so se po delavnici počutili mirno, srečno in navdušeno, nekaj učencev tudi zmedeno (obkrožene sličice razpoloženja).

Za zaključek so učenci v skupinah snovali zaključne misli na temo TOM telefona oz. razlago slogana »Odgovor je pogovor«:

  • Vse se da rešiti s pogovorom.
  • To pomeni, da dobiš odgovor, ko se pogovoriš z nekom, ki mu zaupaš.
  • Želimo si pogovora.
  • Na vse, kar vprašaš, dobiš odgovor.
  • Če je osebi težko, zaupa prijatelju svoje probleme in ta ga posluša.
  • Včasih je beseda dovolj za začetek pomoči/zdravljenja.
  • Danes smo se naučile, da mali korak lahko pomeni boljšo prihodnost.
  • Če imaš vprašanje, nanj lahko dobiš odgovor, če se o njem POGOVORIŠ.
  • Odgovor je pogovor pomeni, deljenje čustev z drugimi, da se zaupaš drugim in da najdeš rešitev na pravi način.
  • Če se pogovoriš, dobiš odgovor. Da ti pomagajo v stiski. Da moraš biti pogumen in poklicati TOM telefon.
  • Bodi pogumen in samozavesten in pokliči TOM telefon.
  • Odgovor je pogovor pomeni, da če odgovorimo na vprašanje, je to pogovor.
  • Zaupaj vase.
  • Če si v stiski, pokliči TOM telefon.
  • Ne bodi prestrašen, zmeden, nesramen.
  • TOMU telefonu lahko zaupam.
  • Pogovor pomaga.
  • Naredi first move.
  • Nasilje ni rešitev.
  • Tom telefon à najjači prijatelj.
  • Be kind.
  • Če se pogovoriš, dobiš odgovor.
  • Misel je misel. Stop. Pokliči TOM telefon. Tukaj je številka 116 111.
  • Če pokličeš TOM telefon, dobiš en bonbon. Navodila: Ne kliči za šalo.
  • Če pokličeš, ti ne bo nič hudega.
  • Imate težave? Pokličite TOM telefon
  • TOM telefon je za vse probleme. Pomaga ti.
  • Če si v stiski in se vpraša, kako bi to stisko rešil, si odgovoriš, da potrebuješ pogovor.

Kot svetovalna delavka vidim doprinos delavnice (poleg spoznavanja TOM telefona) v tem, da smo na delavnici ustvarili zaupno in varno vzdušje, kjer smo se skupaj z učenci lahko iskreno pogovarjali o pomenu medosebnih odnosov, stiskah mladih v današnjem svetu in skrbi za duševno zdravje. Gre za pomembne vsebine in teme, za katere učenci ne bodo dobili vprašanja na testu, bodo pa na preizkušnji življenja. In to šteje.

ODGOVOR JE POGOVOR.

 

Pripravila: Nives Zelenjak